Глобалните енергийни нужди ще се удвоят до 2050 г., прогнозира Световният енергиен съвет. В отговор, за да се освободи от напрежението на съществуващите енергийни източници, новаторите по целия свят използват нови технологии и материали, за да разработят „интелигентни пътища“, които могат да улавят, съхраняват и преразпределят енергия винаги и където е необходимо. Пътищата, покрити със силни слънчеви панели - известни в това приложение като „фотоволтаични клетки“ - изникват по целия свят. Първият тестов път отвори в Нормандия, Франция, през 2016 г. През декември 2017 г. първата в света магистрала за слънчеви панели отвори за обществен трафик в Джинан, Шандун, Китай. А в Съединените щати стартиращите Solar Roadways, базирани в Айдахо,
работят през три договора през последните пет години с Министерството на транспорта на САЩ, включително един, който включваше изграждането на прототипен паркинг в Sandpoint, Айдахо.
Всеки от стъклените слънчеви панели на Solar Roadways може да генерира 67 вата електроенергия, която може да се използва за захранване на против сняг и лед нагревателни елементи или осветена с LED маркировка и графики. Микропроцесорът също улеснява безжичната комуникация между панелите и превозните средства. Solar Roadways също работи с партньор за вграждане на технология, която би позволила на слънчевите й панели да зареждат динамично електрическите превозни средства, когато преминават по панелите. „Нашите панели са преминали същите тестове като конвенционалните пътища в множество лаборатории за гражданско инженерство в САЩ и са показали превъзходни резултати“, казва Джули Брусоу, съосновател на Solar Roadways. „Има над 72 520
квадратни километра павирани повърхности само в долните 48 американски щата, и ние очакваме, че покриването на тези повърхности с нашите панели да произвежда над три пъти електрическата енергия, която страната използва годишно.
Не всички обаче са убедени в ефективността на пътищата със слънчеви панели. Времето, сянката и мръсотията могат да пречат на слънчевото улавяне. Инсталирането на панелите върху плоски повърхности, а не под ъгъл, както правят повечето слънчеви ферми, също ограничава тяхната ефективност. Например 1 -километровият път на Нормандия, покрит с 2800 квадратни метра слънчеви панели, се очакваше да генерира 800 киловатчаса на ден, но реалният му добив по време на пилотна фаза беше само половината.
Тогава да видим каква е цената. Слънчевият път на Нормандия струва 5 милиона евро (5,6 милиона щатски долара). Изграждането на 0,6 мили от стандартен двулентов път в САЩ струва средно от 1,2 милиона до 1,8 милиона долара (1,0 милиона до 1,6 милиона евро) въз основа на данни от Американската асоциация на строителите на пътища и транспорт - половината от цената на "слънчевия" път.
„Имаше впечатляващи инженерни резултати, но е напълно нелепо да се мисли, че слънчевите пътища могат да имат смислен принос към мрежата в сравнение със стандартните соларни ферми или други възобновяеми алтернативи“, казва Андрю Томсън, инженер за възобновяема енергия в енергийния разработчик CWP Възобновяеми енергийни източници със седалище в Нов Южен Уелс, Австралия.
"Дългите слънчеви пътища биха били сложни и скъпи за изграждане, тъй като се нуждаят от стотици точки за връзка, така че предизвикателствата да ги направят практични в голям мащаб са умопомрачителни. Би било далеч по-евтино и много по-ефективно да инсталирате конвенционални стени на слънчеви панели отстрани на пътища или да ги монтирате на покриви, паркинги и на полета, както все по-често правим в Австралия. След няколко години ще имаме толкова много енергия, че няма да знаем какво да правим с нея. "
Виж повече тук: https://compassmag.3ds.com/#/Research/SMART-ROADS